☐ Informacje dla seniorów
Wyłudzanie pieniędzy
od seniorów niestety nie traci na popularności. Najczęściej oszustwa opierają się o kontakt telefoniczny, kiedy seniorzy namawiani są do przekazania albo pozostawienia w jakimś miejscu gotówki lub kosztowności.
Często poprzez zastraszanie skłania się ich do przekazania wypłat oszczędności z banku, a także do zaciągania kredytów. Ofiarami przestępców padają najczęściej osoby mieszkające samotnie lub bez rodziny, które chętnie nawiązują kontakty z obcymi. Nie zdając sobie sprawy z zagrożenia, bez problemu wpuszczają oszustów do swoich domów, wskazując miejsce przechowywania gotówki.
Oszuści, korzystając z chwili nieuwagi, kradną oszczędności i inne cenne przedmioty, znajdujące się w mieszkaniu. Oszuści, podając się za policję, rodzinę, pracowników ZUS-u, opieki społecznej, poczty bez problemu wchodzą do domu, swoją wizytę tłumaczą koniecznością uiszczenia zaległej opłaty, wręczenia korzyści majątkowej lub zachęcają do wsparcia zbiórki na szczytny cel i ostatecznie dochodzi do wyłudzenia.
Zagrożeniem są także osoby podszywające się pod pracowników dostawców usług za prąd, gaz czy telefon. Kusząc obietnicą korzystniejszych niż dotychczas warunków, podsuwają do podpisu umowy zobowiązujące seniorów do regularnego uiszczania wysokich opłat na konta prywatnych przedsiębiorstw.
Jakimi metodami najczęściej posługują się przestępcy i co zrobić w przypadku próby wyłudzenia?
Metoda „na wnuczka”
Ktoś dzwoni i podaje się za krewnego czy przyjaciela rodziny, mówi, że jest np. wnuczką lub synem i prosi o natychmiastową pomoc finansową pod pozorem wyjątkowej okazji zarobienia pieniędzy, lub w związku z nagłym nieszczęściem np. wypadkiem, chorobą czy porwaniem. Naciągacz prowadzi rozmowę w taki sposób, by przekonać seniora, że faktycznie jest osobą z jego rodziny. Sytuacja, którą opisuje wymaga natychmiastowej reakcji ze strony seniora. Oszust namawia do przygotowania gotówki do odbioru w mieszkaniu seniora lub dokonania przelewu bankowego, a nawet zdarza się, że oszust w przypadku, gdy senior nie posiada gotówki, namawia do wypłaty pieniędzy z banku lub do wzięcia pożyczki, a nawet kredytu.
Senior nie zdając sobie sprawy z zagrożenia, wierząc, że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, ostatecznie daje się okraść.
Metoda „na policjanta”
Dzwoni telefon, ktoś przedstawia się za policjanta z wydziału kryminalnego, podaje imię, nazwisko, stopień służbowy i informuję, że grupa przestępcza próbuje od seniora wyłudzić pieniądze np. z rachunku bankowego.
Prosi o współpracę i radzi by do czasu wyjaśnienia sprawy przekazać oszczędności do policyjnego depozytu lub przygotować gotówkę do prowokacji oszustów. Fałszywy policjant prosi o sprawdzenie jego tożsamości poprzez numer alarmowy policji 997. Do połączenia nie dochodzi, gdyż fałszywy policjant nie rozłącza się. Oszust przekazuje słuchawkę innej osobie, która potwierdza seniorowi, że rozmawia z policjantem. Po krótkim czasie w mieszkaniu seniora zjawia się fałszywy policjant, który zabiera oszczędności do policyjnego depozytu. Zdarza się także, namawia do zaciągnięcia pożyczki lub kredytu.
Co zrobić, gdy otrzymasz taki telefon i ktoś poprosi Cię o pieniądze?
Bądź pewien, że dzwoni oszust podający się za krewnego. Pamiętaj, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości z kim rozmawiałeś skontaktuj się z najbliższą rodziną lub policją dzwoniąc pod numer 112. Zgłoszenie może uchronić Cię przed wyłudzeniem, pomóc policji w wykryciu sprawcy i odzyskaniu gotówki. Oszustwo, popełnione metodą na „policjanta” lub „wnuczka”, to przestępstwo określone w art. 286 §1 kodeksu karnego: „Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
” Pamiętaj! Policja nigdy nie namawia do przekazywania pieniędzy osobom obcym czy policjantom. Bądź zawsze rozważny, czujny i nieufny, gdyż oszuści często stosują szantaż emocjonalny, płaczą i błagają o pomoc lub pozorują torturowanie.
Metoda „na chwilówkę”
Ktoś z firmy pożyczkowej dzwoni z propozycją skorzystania z unikalnej promocji uzyskania pożyczki, udzielając przy tym nieprawdziwych informacji. Potem okazuje się, że firma pobrała z góry opłatę za rozpatrzenie wniosku, a tak naprawdę nie udziela pożyczek. Podała fałszywe informacje na temat kosztów pożyczki, zawyżając poszczególne opłaty, prowizje i oprocentowanie po to, by wyłudzić od nieświadomych seniorów jak najwięcej pieniędzy. Co zrobić, gdy już zostałeś oszukany przez nieuczciwą firmę pożyczkową?
Jeżeli zostaniesz oszukany, pamiętaj, by jak najszybciej zgłosić takie zdarzenie organom ścigania. Dotyczy to zarówno wyłudzenia pieniędzy przez fikcyjną firmę, jak i wyłudzenia danych osobowych, co jest również bardzo niebezpieczne. Gdzie zgłaszać oszustwa internetowe? Również na Komisariacie Policji, ale jeśli doszło do kradzieży danych osobowych, zgłoś ten fakt jak najszybciej w swoim banku, aby zastrzec dowód osobisty i uniknąć wyłudzenia kredytu na Twoje nazwisko. Gdzie zgłosić nieuczciwą firmę stosującą niedozwolone praktyki? Najlepiej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który może nałożyć na nierzetelną firmę wysoką karę finansową za stosowanie niedozwolonych praktyk rynkowych i za niestosowanie się do obowiązujących przepisów.
Infolinia konsumencka: 801 440 220. Ważne! Nigdy nie zaciągaj pożyczek ani kredytów na cel, którego nie jesteś pewien! Nie postępuj lekkomyślnie, przemyśl swoją decyzję. Zgubiłeś lub ukradziono Ci dokumenty? – co zrobić w przypadku utraty dokumentów?
Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy czy paszportu lub karty płatniczej to poważny problem, który może prowadzić do celów przestępczych szczególnie wyłudzenia pożyczek i kredytów. Jeżeli dokumenty zostały skradzione lub zagubione niezależnie od przyczyny, zareaguj jak najszybciej. Pamiętaj, czas odgrywa istotną rolę.
1. Zgłoś zastrzeżenie dokumentów osobiście w swoim lub dowolnym banku niezależnie czy posiadasz rachunek bankowy czy nie.
2. Powiadom najbliższą jednostkę policji – tylko jeżeli dokumenty zostały utracone w wyniku kradzieży.
3. Zawiadom gminę lub placówkę konsularną w celu wyrobienia nowego dokumentu. Zagubiłeś lub skradziono Ci kartę płatniczą. Nie ryzykuj – skorzystaj z wygodnego systemu „Zastrzegania Kart Płatniczych”. Wystarczy jeden telefon, by zastrzec kartę nawet w kilku bankach.
Zadzwoń pod numer 828 828 828, a system połączy Cię z infolinią twojego banku. Numer jest dostępny 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. Pamiętaj! System„Dokumenty Zastrzeżone” jak i System „Zastrzegania Kart” chroni osoby, które zastrzegły swoje dokumenty przed możliwością ich wykorzystania dla celów przestępczych – prób wyłudzeń. Wystarczy dokonać zgłoszenia w jednym banku!
Reklama