Remont chojnickiego dworca kolejowego dobiega końca

Już niebawem mieszkańcy Chojnic i okolic będą mogli w pełni korzystać z możliwości dworca kolejowego w Chojnicach, bowiem na ukończeniu jest realizowany od 2016 roku projekt pn. „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego”. Zakres projektu obejmował utworzenie dwóch węzłów transportowych w Chojnicach i w Człuchowie. W Chojnicach realizację przedsięwzięcia rozpoczęto w 2018 r. od zakupu za niespełna 8 mln zł ekologicznego, niskopodłogowego taboru autobusowego o napędzie wysokoprężnym spełniającym normy EURO 6 (8 szt.), w tym: 5 autobusów MAN Lion’s City o dł. 12 m oraz 3 autobusy MMi IVECO 72C Urby o dł. 8 m. Następnie w 2020 r. przystąpiono do prac przy wyburzaniu dwóch kamienic, to jest przy ul. Towarowej i Nad Dworcem, gdzie docelowo został zbudowany i uruchomiony w 2021 r. dworzec autobusowy. Prace prowadzone były przez firmę Marbruk z Charzyków. Obecnie obok 6-peronowego dworca autobusowego do dyspozycji mieszkańców i turystów są dwa parkingi na ponad 100 aut, toaleta i postój taksówek, a także ponad 5 km ścieżek i ciągów pieszo-rowerowych prowadzących do nowopowstałego węzła transportowego, zrealizowanych również przez firmę Marbruk. Koszt budowy dworca autobusowego wraz z parkingami i ścieżkami pieszo-rowerowymi wyniósł ok. 18 mln zł (ok. 14,3 mln zł gmina miejska Chojnice + ok. 3,6 mln zł powiat chojnicki). Dzięki rozbudowie części przejścia podziemnego uzyskano szybkie i komfortowe połącznie pomiędzy dworcami kolejowym i autobusowym oraz strefą parkingową. Zastosowano tam nowe energooszczędne oświetlenie LED, a okładziny ścian i posadzki nawiązują do historycznego wyglądu starszej części tunelu. Przy wyjściu z przejścia jest nowa winda. W ramach inwestycji Polskie Linie Kolejowe zbudowały również drugą windę, która prowadzi na perony nr 2 i 3. Konstrukcja wiaty nad wyjściem z windy nawiązuje stylistycznie do zabytkowych wiat na stacji Chojnice.

Dzięki pracom rewitalizacyjno-konserwatorskim swoją świetność odzyskał także XIX-wieczny główny budynek dworca kolejowego. Wśród prac przeprowadzono odświeżenie elewacji budynku m.in. poprzez laserowe czyszczenie, dokonano rekonstrukcji sufitu, na którym znajdują się zabytkowe kasetony z dekoracją malarską, naprawiono murki oporowe na placu przed obiektem, ułożono zasilanie elektroenergetyczne, gazowe, a także wykonano prace dotyczące kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągu. W przestrzeni przed budynkiem głównym dworca zrezygnowano z ruchu autobusowego, na rzecz kolejnej strefy parkingowej dla samochodów i rowerów oraz stanowiska „Park&Drive”. Przebudowę, remont, konserwację i restaurację budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą pod nadzorem konserwatora zabytków wykonuje Zakład Usług Remontowo – Budowlanych Apollo z Kościerzyny za kwotę ponad 24 mln zł.

Łączna wartość realizacji projektu w Chojnicach to ponad 70 mln zł w tym udział gminy miejskiej Chojnice ok. 50 mln zł. Zadanie zostało dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Realizacja powyższego przedsięwzięcia miała na celu zintegrowanie elementów infrastruktury transportu zbiorowego, a także poprawę sprawności ich funkcjonowania. Inwestycja ta przyczyni się do poprawy dostępności użytkowników do węzłowej infrastruktury transportu zbiorowego oraz wpłynie na jakość i zakres oferowanych usług. W efekcie przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury dworcowej powstanie kompleks odpowiadający obecnym potrzebom podróżnych, przystający do dzisiejszych realiów, potrzeb i trendów w rozwoju transportu publicznego.

przez redakcja

Reklama

pompy ciepła chojnice

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.