☐ Uwaga! Pomoc prawna dla seniorów
-Pomoc prawna
Często w naszym codziennym życiu potrzebujemy pomocy prawnej, szukamy odpowiedzi na nurtujące
nas pytania prawnicze, nie rozumiemy treści dokumentów. Nierzadko też jesteśmy w zawiłych i skomplikowanych sytuacjach życiowych, które najczęściej wiążą się z obowiązkiem posiadania wiedzy prawniczej lub dokonania konkretnych czynności prawnych. Sprawy takie jak np. długi, alimenty, dziedziczenie, problemy mieszkaniowe, reklamacje, zawiłe relacje rodzinne, załatwianie spraw w urzędzie czy egzekucje komornicze mogą dotyczyć każdego z nas. Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz nieodpłatna mediacja wychodzi naprzeciw wyżej wymienionym potrze-bom. Nieodpłatna pomoc jest po to,
by służyć dobrą radą, profesjonalną informacją oraz pomocą w rozwiązywaniu konfliktów. Sprawdźmy teraz różnicę pomiędzy nieodpłatną pomocą prawną, nieodpłatnym poradnictwem obywatelskim oraz nieodpłatną mediacją.
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
Nieodpłatna pomoc prawna świadczona jest przez prawników, adwokatów, radców prawnych, którzy poinformują Cię o obowiązującym stanie prawnym, o uprawnieniach
i obowiązkach, które ciążą na Tobie w sprawie. Wskażą Tobie możliwe sposoby rozwiązania problemu
prawnego. Pomogą sporządzić projekt pisma, w tym również pisma o zwolnienie z kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym.
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie świadczone jest przez doradców obywatelskich, którzy pomogą Ci poprzez udzielenie informacji o Twoich obowiązkach i prawach, będą wspierać Cię w samodzielnym rozwiązywaniu problemów, pomogą Ci sporządzić plan działania i wspomogą
jego realizację. Doradca zaproponuje działania indywidualnie dostosowane do Twojej sytuacji. Udzieli ważnych dla Ciebie informacji zwłaszcza w sprawach dotyczących zadłużenia,
sprawach mieszkaniowych i sprawach z zakresu zabezpieczenia społecznego.
NIEODPŁATNA MEDIACJA
Nieodpłatna mediacja świadczona jest przez mediatorów, których celem jest przeprowadzenie mediacji między Tobą, a inną osobą, z którą pozostajesz w sporze. Jest to dobrowolny proces, w którym mediator (osoba bezstronna) za zgodą i na wniosek stron, pomaga w rozwiązania konfliktu między stronami bez konieczności wchodzenia na drogę sądową. Jeżeli widzisz szanse na rozwiązanie konfliktu w sposób ugodowy -mediacja będzie bardzo dobrym wyjściem!
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z NIEODPŁATEJ POMOCY?
Z nieodpłatnej pomocy może skorzystać każda osoba, która znajduje się w sytuacji uniemożliwiającej poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej i w związku z tym – złoży stosowne oświadczenie w punkcie nie-odpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego bądź nieodpłatnej mediacji. Nie musisz przynosić żadnych dokumentów potwierdzających Twoją aktualną sytuację finansową
- wystarczy, że złożysz oświadczenie. Z nieodpłatnej pomocy może skorzystać także osoba fizyczna, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (samozatrudnienie), która nie zatrudnia i nie zatrudniała innych osób przez ostatni rok. Dla osób samozatrudnionych – nieodpłatna pomoc ma charakter pomocy de minimis.
W JAKI SPOSÓB UZYSKAĆ PORADĘ ?
To proste!
Wystarczy, że zarejestrujesz się na wizytę telefonicznie na numer podany przez starostwo powiatowe, urząd miasta bądź gminy. Urzędnik poinformuję Cię o miejscu oraz terminie porady. Następnie po prostu przyjdź na umówione spotkanie w ramach nieodpłatnej pomocy. Nie zapomnij
wziąć ze sobą ważnych dokumentów, które dotyczą sprawy (oczywiście o ile takie masz).
Pamiętaj, że w każdym powiecie działają przynajmniej dwa punkty, w których możesz otrzymać nieodpłatną pomoc! Informacje o nich znajdziesz w starostwie powiatowym, urzędzie miasta, urzędzie gminy, na stronach internetowych starostwa, urzędu gminy lub miasta, na stronach
internetowych o nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim. Co ważne, w całej Polsce funkcjonuje około 1500 punktów, w których nie obowiązuje
rejonizacja. Jeżeli jesteś osobą, która posiada trudności w poruszaniu lub komunikowaniu – możesz poprosić o poradę w odpowiednim dla Ciebie miejscu (również w Twoim domu) oraz o wsparcie tłumacza języka migowego. Nie jest problemem uzyskanie porady w szczególnej formie – np. telefonicznej, bądź przez komunikator internetowy.
JAKIE INFORMACJE / DOKUMENTY NALEŻY PRZYGOTOWAĆ PRZED PORADĄ?
• Dowód osobisty, paszport bądź inny dokument stwierdzający Twoją tożsamość – będzie on potrzebny do wypełnienia oświadczenia o Twojej sytuacji uniemożliwiającej poniesienie kosztów odpłatnej pomocy – numer PESEL.
• Jak najwięcej dokumentów, które dotyczą Twojej sprawy. Bądź dobrze przygotowany i po prostu opowiedz doradcy o swojej sytuacji bazując na przedłożonych dokumentach.
• Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (samozatrudnionych) – niezbędne będzie, abyś przygotował zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu 2 poprzedzających ją lat podatkowych, bądź oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu
takiej pomocy w tym okresie.
ILE BĘDĘ CZEKAŁ NA PORADĘ?
To zależy od liczby osób, które zgłaszają się do punktu nieodpłatnej pomocy. O kolejności udzielania pomocy decyduje kolejność zgłoszeń. Zazwyczaj nie czeka się długo
- często jest możliwość uzyskania nieodpłatnej porady nawet tego samego dnia. W razie pilnej potrzeby uzyskania bezzwłocznej pomocy – nie bój się zadzwonić do rejestracji
i poprosić o jak najszybszy termin!
Warunkiem skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego, jest wymóg wcześniejszej rejestracji telefonicznej, pod numerem
telefonu: 52 510 81 46
(rejestracji dokonuje się od poniedziałku do piątku
w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Chojnicach)
bądź też prosimy skorzystać ze strony internetowej:
https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc
Reklama