Łącznica z Człuchowem

Linia kolejowa Szczecinek – Człuchów – Chojnice została wybudowana w latach 1877 – 1878. W 1919 roku po pokojowej konferencji wersalskiej Chojnice przypadły Polsce i wkrótce po tym tor kolejowy do Człuchowa został rozebrany.

Kolejkową ciekawostką jest wybudowanie w okresie międzywojennym, łącznicy z Gross Jęcznik (Jęczniki Wielkie) do Deutsch Briesen (Brzeźno) obecnie stacja Bukowo Człuchowskie. Chodziło o ominięcie węzła kolejowego w Chojnicach by mieć połączenie z Schneidemuhl (Piła) do Neuslettin (Szczecinek).

Przebieg łącznicy dopasowany był do przebiegu granicy państwowej, co widać na fragmencie mapy. Widać też że odcinek Bukowo Człuchowskie – Chojnice został rozebrany.

Na nowo zbudowanej linii kursowało 5 – 6 par pociągów relacji Frichau (Wierzchowo Pomorskie) – Schlochau (Człuchów i z powrotem, które były skomunikowane z kierunkami Schneidemuhl (Piła) i Neustettin (Szczecinek).

Omawiana łącznica została zdemontowana przez Niemców po wybuchu II wojny światowej, zaledwie po 13 latach jej użytkowania, ponieważ odcinek Deutsch Briesen (Brzeźno) – Konitz (Chojnice) został odbudowany a węzeł Konitz dostał się pod panowanie Niemieckie.

Na portalach internetowych oraz w indywidualnych dyskusjach pojawia się wątek dotyczący niemieckiego pociągu pancernego, który został wysadzony w dniu 1 września 1939 roku na wiadukcie nad szosą do Angowic. Często pojawiają się głosy, że pociąg mógł się uratować jadąc w kierunku Człuchowa. Jak już opisałem powyżej, takiej możliwości nie było, gdyż po prostu brakowało toru w kierunku Człuchowa. Tor ten odbudowano dopiero po zajęciu węzła kolejowego Chojnice przez Niemców.

Wycinek mapy WIG z naniesioną łącznicą
Rozjazd z Chojnic do Człuchowa

przez Redakcja Chojniczanin.pl

Reklama

pompy ciepła chojnice

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.