☐ Roczna spowiedź burmistrza
Mija rok od wyborów. Program 2023 – to jest mój katechizm i do niego zaglądam co miesiąc. Patrzę co robimy, czego nie robimy, co się zmienia, co się nie zmienia. Minął rok, udało nam się dokończyć Chojnickie Centrum Kultury, które funkcjonuje bardzo dobrze i z którego jesteśmy dumni.
W moim Programie 2023 określiliśmy pięć celów:
Cel I – prowadzić działania w kierunku pełnej integracji województwa pomorskiego, powiązać węzeł integracyjny Chojnice z układem komunikacyjnym województwa pomorskiego w aspekcie wyrównania szans i zrównoważonego rozwoju.
Cel II – stworzyć i realizować nowe programy inwestycyjne, koncentrować środki inwestycyjne do realizacji poprawy uzbrojenia komunalnego i komunikacyjnego chojnickich osiedli mieszkaniowych, utrwalić i wzmocnić znaczenie Chojnic w województwie pomorskim, zrealizować ostatecznie misję rozwojową Chojnic, a szczególnie jej zapis o ponadlokalnym, ponadpowiatowym znaczeniu.
Cel III – ciągle i trwale podnosić jakość życia mieszkańców poprzez realizowane inwestycje, podnosić bezpieczeństwo i ergonomię przyjętych rozwiązań projektowych, rozwiązywać problemy komunalne: kanalizacja deszczowa, likwidacja dróg gruntowych i inne, realizować inwestycje proekologiczne.
Cel IV – tworzyć nowe przestrzenie i obszar do realizacji potrzebnych funkcji społecznych, zwiększyć podaż działek pod różne formy budownictwa i rozwój sfery wytwórczej.
Cel V – wdrożyć program bezpłatnej komunikacji miejskiej.
Cel pierwszy, drugi, trzeci i czwarty są realizowane.
W pierwszym celu jest w planie modernizacja linii 203, w planie jest też wprowadzenie wspólnego biletu, są nowe połączenia komunikacyjne i generalnie ten cel jest realizowany. W drugim mamy zielone światło z IHAR-u będzie realizowany przetarg na teren inwestycyjny. Generalnie cel III i IV jest realizowany. Natomiast cel V – jeżeli wydamy 3,5 mln pln na wspólny bilet i mam nadzieję, że dostaniemy wsparcie od Gminy i Powiatu, to szansa być może w ostatnim roku kadencji by była. Szczecinek wprowadził bezpłatną komunikację z informacji, którą mam to dopłaca do bezpłatnej komunikacji ok. 8 mln pln. My jako miasto realizujemy dopłatę do naszego MZK wielkości około 2,5 mln pln, firma aplikuje abyśmy zwiększyli tą dopłatę o 300 tys. pln., czyli musielibyśmy dołożyć na ten cel około 4,5 mln pln.
Jeśli chodzi o zadania do realizacji to będzie bardzo trudno. Wykonujemy następujące inwestycje:
1. Budowa transportowego węzła integrującego wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego. Zakres zadania: przebudowa budynku dworca PKP, przebudowa drogowego układu komunikacyjnego w rejonie dworca PKP, zakup niskopodłogowego taboru autobusowego, budowa nowych ścieżek rowerowych w ulicach: Dworcowa – Łużycka – Kaszubska – Al. Brzozowa, Wyszyńskiego, Towarowa, budowa nowego dworca autobusowego, program „miejski rower”.
2. Poprawa gospodarki wodami opadowymi i roztopowymi. Zakres zadania: uporządkowanie gospodarki wodami opadowymi, modernizację sieci kanalizacji deszczowej, poprawę stanu infrastruktury przeciwpowodziowej, stworzenie nowych obszarów zalewowych oraz podczyszczenie wód opadowych i roztopowych.
3. Wzmocnienie korytarza transportowego południowego poprzez zmianę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 212 wraz z budową węzła na drodze krajowej nr 22 (tzw. obejście zachodnie). Zakres zadania: budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 212 w zachodniej części miasta tzw. „zachodnie obejście”, budowa nowego węzła drogi wojewódzkiej nr 212 z drogą krajową nr 22 (obwodnica Chojnic).
4. Modernizacja byłej drogi krajowej nr 22. Zakres zadania: przebudowa ul. Gdańskiej od wiaduktu przy granicy z Gminą Chojnice do skrzyżowania z ul. Tucholską.
5. Rewitalizacja miasta Chojnice. Zadanie obejmuje budowę ulicy Rolbieckiego, Subisława, rewitalizację Wzgórza Ewangelickiego oraz budowę świetlicy socjoterapeutycznej przy ul. Dworcowej, a także modernizację 26 budynków.
6. Realizacja kolejnego pakietu budowy ulic osiedlowych: osiedle Pawłówko, Leśne, Asnyka.
7. Zrealizować projekty i w miarę możliwości rozpocząć budowę nowych „łącznic” komunikacyjnych. Skrzyżowanie: Ceynowy – Igielska, Derdowskiego – do ul. Strzeleckiej. Skrzyżowanie: Bałtycka – Kościerska – do ul. Gdańska – Tucholska.
8. Stworzenie funduszu wsparcia dla mieszkańców, którzy będą wymieniać źródła ciepła na ekologiczne w ramach walki ze smogiem.
Realizujemy obecnie pkt.:1,2,3 (projekt) oraz 5. Realizujemy też budowę Czereśniowej i Winogronowej ok. 6,6, mln pln.. Wszędzie notujemy problemy związane ze wzrostem kosztów i wszędzie właściwie mamy przesunięcia terminowe. Co najważniejsze, pomimo tego, że ceny urosły, że przesuwa się to w terminie, to żadne z tych zadań nie jest zagrożone. Rozstrzygnęliśmy wszystkie przetargi na deszczówki, mamy wykonawcę dworca autobusowego, wykonawcę przejścia podziemnego, projektantów budynku głównego dworca. Z raportu rewitalizacji wynika, że jest zrobiona ulica Subisława, mamy już świetlicę (na ukończeniu), teraz trzeba zrealizować pozostałe rzeczy. Zaczęliśmy projektować ulicę od Rzepakowej do Bursztynowej i rozpoczynamy realizację wspólnie z firmą Pana J. Urbaniaka ulicę łączącą Igielską z Rzepakową, już pierwszy etap nastąpi w tym roku. Wszystkie tematy są realizowane, najtrudniej będzie zrealizować zadania z zakresu pomocy społecznej, zaprojektować i zrealizować budowę Domu Seniora. Bardzo chciałbym, ale nie odnajduję do dzisiaj żadnego programu rządowego czy unijnego, który umożliwiłby nam budowę takiego domu. Natomiast zauważyliśmy program Maluch i zaczynamy się przygotowywać do budowy nowego żłobka. Ten projekt będziemy realizować już w przyszłym roku.
Co z Kartą Dużej Rodziny? Na kartę Dużej Rodziny wydajemy około 400 tys. pln w skali roku, jest to basen, CHCK i komunikacja autobusowa. Radni będą musieli się zastanowić czy ta karta ma zostać, a ja wręcz wpisałem żeby ją rozwijać.
Dalej modernizacja stadionu „MKS Chojniczanka 1930”, kolejny etap zadaszenie, podgrzewana murawa. Chciałbym tutaj zaznaczyć, że podgrzewaną murawę wpisałem i proszę ewentualnie, żeby krytycy tej inwestycji pamiętali, że w programie wyborczym miałem tą podgrzewaną murawę i byłem świadomy tego, że stadion trzeba w tym kierunku modernizować. Dzisiaj rzeczywistość jest taka, że już drużyny II ligowe też muszą mieć podgrzewane murawy.
Chciałbym zadeklarować, że jeżeli wszystko to co założyliśmy w programie realizujemy, a proszę zobaczyć: deszczówki realizujemy, węzeł realizujemy, rewitalizację też, targowisko na Angowickiej, targowisko na Młodzieżowej (umowę podpiszę 20 listopada), Czereśniowa, Winogronowa – zdobyliśmy pieniądze i realizujemy, to właściwie z tego Programu wszystko jest uruchomione. Gdybym teraz zaczął realizować podgrzewaną murawę, to uważam że wywiązywałbym się z realizacji Programu. Szukam zewnętrznych pieniędzy na tę inwestycję, ponieważ nie jesteśmy w stanie sami tych pieniędzy znaleźć w naszym budżecie. Temat jest skomplikowany bo musimy się do niego wzajemnie przekonać. Mam na myśli tutaj radnych Rady Miejskiej, którzy uważają, że jest to decyzja skomplikowana, złożona i trudna. Moim zdaniem, trzeba usiąść do stołu i zastanowić się co będzie jeżeli tej podgrzewanej murawy nie zrobimy, a co będzie jeżeli ją zrobimy? Przypominam, że nasz kosztorys na podgrzewaną murawę i system odwodnienia to jest ok. 6 mln pln. Myślę, że w ciągu najbliższych dni temat podgrzewanej murawy się rozstrzygnie. Kolejne dwa lata pozostają na dokończenie inwestycji już rozpoczętych. Czeka nas praca, w realizacji której proszę o zrozumienie i współpracę.
Burmistrz Chojnic
Arseniusz Finster
Reklama